Що таке Аутизм

Розбираємось в проявах і причинах аутизму, і коли потрібно звернутись до спеціаліста.


Зміст статті

Огляд

Розлад аутистичного спектру — це стан, пов’язаний з розвитком мозку, який впливає на те, як людина сприймає інших та поводить себе у суспільстві, та викликає проблеми в соціальній взаємодії й спілкуванні. Даний тип розладу також включає обмежені та повторювані патерни поведінки. Термін “спектр” в розладі аутистичного спектру відноситься до широкого ряду симптомів і тяжкості.

Розлад аутистичного спектру включає в себе стани, які раніше розглядалися окремо, а саме — аутизм, синдром Аспергера, дитячий дезінтегративний розлад і невизначену форму первазивних розладів розвитку. Деякі люди й досі використовують термін “синдром Аспергера”, який зазвичай вважається легкою формою РАС.

Розлад аутистичного спектру розпочинається в ранньому дитинстві і з часом спричиняє проблеми функціонування у соціумі, зокрема, в школі та на роботі. Часто діти проявляють симптоми аутизму протягом першого року життя. Незначна кількість дітей розвивається нормально впродовж першого року, а потім, у віці від 18 до 24 місяців, проходять період регресії, під час якої розвиваються симптоми аутизму.

Хоча ліків від розладу спектру аутизму не існує, інтенсивне раннє втручання може суттєво вплинути на життя багатьох дітей.

Симптоми

Деякі діти в ранньому дитинстві виявляють такі ознаки розладу аутистичного спектру: зниження зорового контакту, відсутність реакції на своє ім’я чи байдужість до опікунів. Інші діти можуть нормально розвиватися протягом перших кількох місяців або років життя, але потім раптово стають замкнутими чи агресивними або ж втрачають вже набуті мовні навички. Ознаки зазвичай проявляються до дворічного віку.

Кожна дитина з розладом аутистичного спектру в більшості випадків має унікальний патерн поведінки і рівень тяжкості — від низького функціонування до високого функціонування.

Деякі діти з РАС мають труднощі в навчанні, а деякі мають ознаки нижчого за середній рівень інтелекту. Іншим дітям з цим розладом характерні нормальний або високий інтелект – вони швидко вчаться, однак мають труднощі в спілкуванні, застосуванні своїх знань у повсякденному житті та пристосуванні до соціальних ситуацій.

Через унікальний набір симптомів у кожної дитини іноді буває важко визначити ступінь тяжкості розладу. Як правило, він залежить від рівня порушень та їх впливу на здатність функціонувати.

Нижче наведені деякі загальні ознаки, що проявляються у людей, які страждають розладом аутистичного спектру.

Соціальна комунікація та взаємодія

У дитини або дорослого з розладом аутистичного спектру можуть виникнути проблеми з соціальною взаємодією і комунікативними навичками, ознаками яких можуть бути:

  • Не реагує на власне ім’я та, здається, іноді не чує вас
  • Пручається обіймам і дотикам, надає перевагу іграм наодинці, під час яких поринає в свій власний світ
  • Рідко встановлює зоровий контакт, відсутня міміка
  • Не розмовляє взагалі або говорить уповільнено, або ж втрачає раніше набуту здатність вимовляти слова та речення
  • Не може розпочати розмову або продовжити її, говорить лише, щоб попросити щось або назвати предмети
  • Говорить незвичним тоном або в нехарактерному ритмі, при цьому співаючи або розмовляючи “як робот”
  • Повторює слова та фрази дослівно, однак не розуміє як їх використовувати
  • Здається, не розуміє простих питань та вказівок
  • Не виражає емоцій та почуттів і, здається, не розуміє почуття інших
  • Не вказує на об’єкти інтересу або не приносить їх, щоб розділити свою зацікавленість
  • Неадекватно підходить до соціальної взаємодії, поводячись пасивно, агресивно або ж деструктивно
  • ИМає труднощі з розпізнаванням невербальних сигналів, таких як: виразу обличчя інших людей, поз тіла та тону голосу

Патерни поведінки

Дитина або дорослий з розладом аутистичного спектру може мати обмежені, повторювані патерни поведінки, інтересів або діяльності, включаючи будь-яку з цих ознак:

  • Виконує повторювані рухи, такі як похитування, обертання або помахи руками
  • Виконує дії, якими може заподіяти собі шкоди, наприклад, кусає себе або б’ється головою
  • Розвиває певну рутину, ритуали і виходить з себе при найменшій їх зміні
  • Має проблеми з координацією або дивні патерни руху, такі як незграбність або ходьба на носках, а також виражає дивакувату, надмірну, незграбну мову тіла
  • Захоплюється деталями об’єкта, такими як колеса іграшкового автомобіля, що обертаються, але не розуміє загального призначення або функції об’єкта
  • Надзвичайно чутливий до світла, звуку або дотику, але може бути байдужий до болю або температури
  • Не бере участі в іграх, пов’язаних з наслідуванням та удаванням
  • Фіксується на об’єкті або діяльності з ненормальною інтенсивністю та фокусом
  • Надає перевагу окремим продуктам харчування, може вживати лише декілька продуктів або відмовлятись від продуктів з певною текстурою

Дорослішаючи, деякі діти з РАС починають краще знаходити спільну мову з іншими та проявляють менше відхилень у поведінці. Деякі, як правило, з найменш серйозними проблемами, в кінцевому підсумку можуть вести нормальний або майже нормальний спосіб життя. Інші, однак, можуть і надалі мати труднощі в мовленні або соціальних навичках, а з настанням підліткового віку проблеми в поведінці та емоційній сфері можуть погіршуватись.

Коли звернутися до лікаря

Малюки розвиваються у власному темпі і часто не дотримуються точних часових рамок, зазначених у деяких книгах з виховання. Але діти з розладами аутистичного спектру зазвичай виявляють деякі ознаки затримки розвитку у віці до 2 років.

Якщо ви стурбовані розвитком вашої дитини або підозрюєте, що у неї може бути розлад аутистичного спектру, обговоріть свої побоювання з лікарем. Симптоми, характерні для розладу аутистичного спектру, також можуть бути пов’язані з іншими розладами розвитку.

Ознаки розладу аутистичного спектру часто проявляються на ранніх стадіях розвитку, коли спостерігаються явні затримки в мовних навичках і соціальних взаємодіях. Ваш лікар може порекомендувати пройти тести, щоб визначити, чи є у вашої дитини затримки в розвитку когнітивних, мовних і соціальних навичок, якщо вона:

  • Не почала відповідати посмішкою або щасливим виразом обличчя до 6 місяців
  • Не почала імітувати звуки або міміку до 9 місяців
  • Не почала лепетати чи воркувати до 12 місяців
  • Не почала жестикулювати — наприклад, не показує пальчиком і не махає — до 14 місяців
  • Не почала вимовляти окремі слова до 16 місяців
  • Не почала грати в ігри з імітацією та наслідуванням до 18 місяців
  • Не почала вимовляти двослівних фраз до 24 місяців
  • Втрачає мовні або соціальні навички в будь-якому віці

Причини

Розлад аутистичного спектру не має конкретної відомої причини. З огляду на складність розладу і той факт, що симптоми і ступінь тяжкості варіюються, ймовірно, існує багато причин. Певну роль можуть відігравати як генетика, так і навколишнє середовище.

  • Генетика. Виявляється, у розладі спектра аутизму беруть участь декілька різних генів. У деяких дітей РАС може бути пов’язаний з генетичним розладом, таким як синдром Ретта або синдром тендітного Х. В інших дітей генетичні зміни (мутації) можуть збільшити ризик розвитку розладів аутистичного спектру. Інші ж гени можуть впливати на розвиток мозку, на те, як клітини мозку взаємодіють, або ж вони можуть визначати тяжкість симптомів. Деякі генетичні мутації можуть бути спадковими, в той час як інші з’являються спонтанно.
  • Фактори навколишнього середовища. На сьогоднішній день дослідники вивчають, чи відіграють такі фактори, як вірусні інфекції, ліки, ускладнення під час вагітності або забруднювачі повітря, роль у виникненні розладів аутистичного спектру.

Зв’язок між вакцинами та розладами аутистичного спектру не спостерігається

Одна з найбільших суперечок щодо РАС зосереджена на тому, чи існує зв’язок між розладом та вакцинацією у дитинстві. Незважаючи на обширні дослідження, не було виявлено жодного достовірного доказу існування зв’язку між розладом аутистичного спектру та будь-якими вакцинами. Насправді, початкове дослідження, яке розпалило дискусію багато років тому, було зупинено через неякісне планування і сумнівні методи дослідження.

Відмова від дитячих щеплень може поставити вашу дитину та інших людей під загрозу зараження і поширення серйозних захворювань, включаючи коклюш, кір або паротит.

Фактори ризику

Кількість дітей з діагнозом РАС зростає. Незрозуміло, чи це пов’язано з поліпшенням виявлення розладу та звітності, чи з реальним збільшенням кількості випадків, чи впливають обидва чинники.

Розлади аутистичного спектру вражають дітей усіх рас і національностей, але певні фактори підвищують ризик розвитку РАС у дитини. До них належать:

  • Стать дитини. У хлопчиків ймовірність розвитку розладу аутистичного спектру приблизно в чотири рази вища, ніж у дівчаток.
  • Сімейний анамнез. Сім’ї, у яких є одна дитина з розладом аутистичного спектру, мають підвищений ризик народження іншої дитини з цим розладом. Також нерідко батьки або родичі дитини з розладом аутистичного спектру самі мають незначні проблеми з соціальними або комунікативними навичками або проявляють типову для РАС поведінку.
  • Інші розлади. Діти, які перебувають в певних медичних станах, мають вищий, ніж зазвичай, ризик розвитку РАС або аутистичних симптомів. Приклади включають синдром тендітної Х-хромосоми — спадкове захворювання, яке викликає проблеми інтелектуального розвитку; туберозний склероз — стан, при якому доброякісні пухлини розвиваються в головному мозку; і синдром Ретта — спадкову хворобу, яка зустрічається майже виключно у дівчаток та викликає уповільнення росту голови, розумову відсталість і втрату цілеспрямованого використання рук.
  • Вкрай недоношені діти. Малюки, які народилися до 26 тижнів вагітності, можуть мати більший ризик розвитку розладів аутистичного спектру.
  • Вік батьків. Можливо, РАС пов’язаний із фактом народження від батьків літнього віку, але для встановлення цього зв’язку необхідні додаткові дослідження.

Ускладнення

Проблеми з соціальними взаємодіями, спілкуванням і поведінкою можуть спричинити:

  • Проблеми в школі та в успішності
  • Проблеми з працевлаштуванням
  • Нездатність жити самостійно
  • Соціальну ізоляцію
  • Стрес у сім’ї
  • Віктимізацію і перетворення в об’єкт булінгу

Профілактика

Немає ніякого способу запобігти розладу аутистичного спектру, однак є варіанти його лікування. Рання діагностика та втручання приносять найбільше користі й можуть покращити поведінку, навички та розвиток мовленнєвих навичок. Однак втручання корисно в будь-якому віці. Хоча діти зазвичай не переростають симптоми розладу аутистичного спектру, вони можуть навчитися функціонувати добре.